Dagens hajk

Japp, idag vandrade vi igen. Kanske börjar ni bli trötta på alla dessa vandringar?! Då får ni hoppa över detta inlägg och vänta på ett mindre hurtigt.

Idag blev det borgenområdet igen men en annan väg. Vi gick upp från ”turkbargatan” (gatan ovanför hamnen). Samma väg vi går upp när vi går småvägarna till borgen. I stället för att gå höger upp mot borgen gick vi rakt fram och fortsatte bara rakt. På små kullerstensgator, genom små gränder tills vi kom till muren. Nerifrån där och hela vägen upp gick vi. Upp till utsiktsplatsen som är på vanliga vägen upp mot borgen. Vi hade att välja att gå på muren eller försöka hitta små stigar över stock och sten. Vi valde stigarna. Att gå på muren kändes inte helt säkert. Inte roligt att ramla ner åt något håll. Nog pratat, nu går vi…

Röda tornet och hamnen

Kikar ut genom fönstret.

Mysiga kullerstensgator

Å här fanns ett litet café inträngt på de små gatorna.

Men vi hade inte tid att fika. Vi knatade vidare.

Man blir helt hänförd av att allt detta finns bara minuter från centrum.

Vintern lyser med sin frånvaro.

Så fin gammal dörr på ett gammalt ruckel.

Känns som man emellanåt är både i ett annat århundrade och på en helt annat plats än 30 min från Alanya centrum.

Men den här utsikten slipper man inte undan var man än går. Förr eller senare visar den sig på ett eller annat sätt.

Här var så himla mysigt.

Hit kommer man när vägen tar slut. Det finns skyltat hela vägen hit. Det första vi reagerade på när vi kom hit var papperskorgen (till vänster vid trädet där). Här hittar man en papperskorg men i centrum är det lättare sagt än gjort.

Hepp! Där har vi den igen…Utsikten! Ser ni den röda kanoten där nere?

Upp dit, dit till toppen vid tornet ska vi. Man kan gå på muren hela vägen men som jag skrev valde vi att gå små stigar. Det finns skyltar här också, däremot är det upp till dig själv hur du tar dig dit. Det finns liksom inte tydligt visat dom små stigarna och det är inte alltid det finns en stig så det är lite av en chansning.

Rakt ner på andra sidan muren ligger havet.

Här sitter jag och har det bra. Perfekt hajkväder idag. Soligt och vindstilla. Igår hade det varit 23 grader på dag. Säkert samma idag. T-shirt väder 6e december.

Ok, då kör vi. Upp här ska vi.

En liten panoramabild.

Nu har vi kommit en bit på väg. Inte helt lätt. Till en början var stigen bred och tydlig. Ju längre upp vi kom desto svårare var det att hitta nån stig. Emellanåt var den inte mer än kanske 10 cm bred men vi var glada så länge vi såg en stig. Rätt var det var fanns ingen stig, inte ens en liten så vi spanade och rekade var vi kunde gå och klättrade sen över stenar och buskar och jippi, helt plötsligt så vi nåt som liknade en stig igen. Vi följde den och det visade sig vara rätt. Den ledde oss åt rätt håll.

Ganska högt.

Längst ner där till höger. Det var där jag satt och hade det bra. Det är en bit vi har gått och vi är ändå inte uppe men nästan.

Sådär, nu är vi uppe. Nu är vi vid utsiktsplatsen (bakom mig i bild) och vägen här leder upp till borgen.

Dit upp skulle vi inte men vi satte oss på första stället och tog en paus i solskenet. En kall Efes satt fint, eller en halv. Vi delade på en.

Ja så skulle vi ju ner också. Vanliga vägen är så tråkig. Har ju både gått och åkt den fler gånger än man kan räkna. Vi gick ner till tunneln och precis innan man går genom tunneln vek vi av ner höger på en kullerstensgata och tänkte att den måste leda ner mot hamnen/centrum. Lämningar efter en gammal kyrka. Ja kyrka, inte moské.

Detta är allmän väg men det känns onekligen som man går på någons privata väg då det ibland är så nära husen.

Samma stuk på området som det område vi först gick upp genom.

Där har vi den igen…Utsikten!

Vi kom ner ungefär där vi startade men i stället för att ge upp dagens promenad valde vi att gå ut mot shipyarden. Ser ut som jag använt nån inställning med gråskala när jag tog denna bilden men det har jag inte. Helt vanlig bild men ljuset ute gjorde att den blev gråskalig.

Röda tornet.

Citybeach.

Ingen trängsel på citybeachen. Tre pers. Ser ut som far och son fiskar och mamma tittar på. Sonen var modig och knatade glatt ut i vattnet.

Å där, mitt i allt, i ett bostadshus trädgård hade någon i huset öppnat ett café som tydligen är populärt. Fanns inte ett bord ledigt. Såg jätte mysigt ut.

Å där avslutar promenaden!

Efter dagens hajk gick vi till Keskin och käkade sen en kaffe på kontoret. Mycket nöjda med dagen.

Nu halvligger jag i soffan, slut som artist!

This entry was posted in Utflykter stora som små and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Dagens hajk

1. Ruth i Virginia says:

Era vandringar är fascinerande för mej. Ni går genom smala bakgator och
    kommer upp på höjder som bjuder på fantastiska vyer. Jag njuter av dina
    vackra bilder. Och jag beundrar din stamina!!!

• Sand mellan tårna says:

Tack Ruth och vad roligt att du gillar att ”hänga med” på våra vandringar. Ja, Alanya har faktiskt lite av allt är mer än turistbubblan med blinkande röda lampor överallt som är det de flesta ser 😉
      Säger man stamina på svenska också eller är det bara du som tappade ordet på svenska? I så fall är det uthållighet du menar 🙂
      Ha en fin dag 🙂

• Ruth i Virginia says:

Hahaha! Det är bara det, att ”stamina” låter lite starkare än uthållighet.
      Gillar också finska ordet ”sisu”. 🙂

2. Laura says:

Tack för guidningen och jättefina bilder från promenaden! Där uppe har man ju varit ett antal gånger, men jag har aldrig gått den där vägen! 🙂 Saknar nästan Alanya lite lite lite grann då jag ser de här bilderna. Staden har säkert ändrats mycket, nu är det nästan 8 år sedan jag satte min fot där sist.

3. Ama de casa says:

Ja, jösses du – det var ingen liten kortis till promenad det där inte! Så himla fint också 🙂

Haha! På bilden där du sitter och ”tar igen dig”, där tyckte jag först att du hade en klättersele på dig… 🙂

4. Lena Ljunggren says:

Uppskattar dina bilder från era vandringar. Ser fram emot att få göra en och annan själv . Ha det gott ! Ps din jultallrik ser mycket god ut! / Lena

• Sand mellan tårna says:

Kul att du gillar bilderna. Då får du hålla utkik snart igen. Kommer ett inlägg från gårdagens tur 🙂