Sen start blev tidig landning

Go´morgon!

Sitter här med en kaffe och försöker gnugga sömnen ur ögonen. Min turkiska kroppsklocka är inställd på 1 timme mer än vad den är här så trots trötthet vaknade jag som vanligt kl 7 vilket då är kl 6 svensk tid och kunde inte sova mer.

Nu är vi iaf framme. Resan gick bra även om det började segt och sent. När vi kommer till flygplatsen blir jag förvirrad igen. Vilken terminal?? Kommer ju sen på att vi ska flyga till Istanbul först och byta där så det måste ju va inrikes vilket det va. Checkade in snabbt sen tog det en evighet innan gaten kom upp så vi tog en fika.

Alex tog en korv med jätte bröd.

2 plan före vårt va försenade men vårt skulle gå enligt tidsplanen. Vilket det sen visade sig att det inte gjorde. Kl 8.20 skulle det gå. När kl va 8.40 fick vi gå ombord, kl 9 taxade planet ut och kl 9.10 lyfte vi. 50 min skulle flygresan ta vilket då skulle bli tajt för oss då planet till London skulle gå 10.20.

Kaptenen meddelade att alla plan va försenade då det va nåt strul i Ankara. Jag frågade flygvärdinnorna om vi skulle missa eller om dom väntar. Vi hade ju bokat hela resan med samma bolag. Hon talade om att alla plan är 1-3 timmar försenade så det är lugnt och dom väntar då många mer från detta plan ska med. Lugnande besked.

Här lämnar vi Antalya

Flyger över snötäcka berg

Mer mat i magen

Å mer snötäckta berg

Lite nintendospelande får flygningen att gå lite snabbare

En båt utanför Istanbul

Flyger in över Istanbul

När vi landat står guider och väntar på oss som ska vidare till utrikes och lotsar oss rätt.

Väl där va det genom passkontroll och säkerhetskontroll. Köer som inte va av denna värld. Hade inte kunnat se nånstans var eller när flyget mot London skulle gå så det va bara att lulla på och följa stömmen. Kände ingen stress då det en bra bit bakom oss i säkerhetskontrollkön stod flera som skulle med samma plan som oss.

När vi kommit igenom allt och jag fick hittat en tvskärm som visade gate och avgång står det det…11.05 Boarding!! Kl va då 10.45 så det va bara att bege sig mot gaten.

Väl där va det vänta vänta vänta sen i en buss som skulle ta oss till flyget…vänta vänta vänta i bussen som sen halvfull tog oss till flyget. Då satt en hel del redan på sina platsen men vi va inte sist. Kaptenen meddelade att vi väntar på 10 st till som kommit med andra anslutningar och blivit sena.

Mig gjorde det inget, ju mer försenat beyder bara mindre dötid i London.

Uppe i luften blev det lite filmtajm sen slocknade han och sov 1 timme. Trodde han skulle sova mer men inte. Han va pigg och uppspelt under hela dan. Sjöng alla sina engelska sånger han kan så han underhöll hela planet.

Engelska landsbygden

Här väntar vi på bagaget. Tog en evighet innan det kom så vi hann byta kläder på Alex, kissa, gå och kika…

När vi fått bagaget gick vi direkt och lämnade inte det. Hade ju redan checkat in via internet så det va bara ”bag drop” vilket gick fort. Väl av med det gick vi och skulle handla chips som Alex va sugen på. hemma hade vi massa euromynt. Jag tog 50 euro av dom och Hasan frågade om jag ville ha sedlar ist. nä tyckte jag, vi behöver inte så mycket och växel är alltid bra att ha. När jag ska betala för chipsen frågar jag om dom tar euro. Ja men bara sedlar fick jag till svar

Jag sa till Alex att då går vi till ”gateområdet” för där tar dom säkert mynt. Så igenom pass och säkerhetskontroller igen…

England va julpyntat

Gick och skulle handla men fick samma svar där. Inga mynt bara sedlar. Jag blev förvånad att dom inte hade alla priser i både pund och euro men dom sa att dom frå inte in så mycket euro där så därför tar dom bara sedlar. Dom hade växlingskontor men så tänkte jag att blir det pund över kommer jag aldrig göra av med dom. Det är ju tur man har visa kort och det tog dom så vi fick handlat det vi ville

Sitter och slår ihjäl lite tid i väntan på att gaten ska komma upp.

Då turkietflygen va försenade hade vi ”bara” ca 3 timmar att slå hjäl på Stansted ist för 6 så tiden gick fort. Allt tar ju sin lilla tid då man ska lämna bagage, gå igenom säkerhetskontroller, ta sig till gaten…så det blev väl 1,5 timme ”dötid” som vi slog ihjäl med liteshopping, mat, kissande och nintendospel.

Planet mot Göteborg gick i tid och vi landade 20 min före utsatt tid så en sen start slutade i tidig avslutning.

På flyget mot Gbg…

Alex va mysigt det ska bli att komma hem till mormor. Äta god macka och dricka mjölk sen krypa ner i goa sängen och sova

Mmm men först paket

*fniss* tror du du får nåt paket av mormor då

– *nickar stort* Japp det tlo ja

Visst hade hon det och inte bara ett. Här har hon som hade fått köpstopp och inte fick skicka ner nåt hamstrat. Vet inte vem som va lyckligast. Alex för att han fick presenter eller hans mormor för att hon fick ge…

Sen blev det lite mat. Goda mackor med skinka, ost och skagenröra samt mammas egengjorda ”gnagben” som Alex kallar det (kamben) och massa mjölk.

Alex fick rusa av sig en stund sen somnade vi gott allihop

This entry was posted in Flyger & Far. Bookmark the permalink.